För varje dag som går kommer det nya sätt att marknadsföra sig på och många vill hoppa på innovationståget. Dock är det viktigt att aldrig glömma de gamla godingarna som fungerar i vått och torrt.
Marknadsföring är en vital del av ditt företag. Tänk själv, om ingen känner till ditt företag, vilka ska då köpa din produkt eller tjänst? Att marknadsföra sitt företag behöver inte vara svårt heller, utan det finns 3 grundpelare som du alltid kan luta dig tillbaka på. Jag tänkte nu gå igenom dem för er så ni kan ta ert företag till nästa nivå.
Alla kan inte vara intresserade av ditt erbjudande
Det är lätt hänt att många antar att alla kommer vara intresserad av erbjudandet, men riktigt så är det inte. I början måste marknadsföringen riktas till en eller flera målgrupper och i ett senare skede går det att vidga vyerna. Detta lönar sig också i längden för om du lägger mer fokus på dem som faktiskt är intresserade av att köpa av dig blir det mer försäljning, än om du riktar dig till flera men som kanske inte är intresserade.
Våga vara egen
När du knåpar ihop idéer till marknadsföringskampanjer är det lätt att sväva iväg. Såklart vill du att ditt företag ska stå ut i mängden men samtidigt är det viktigt att minnas vad det är ni står för och hur ni kan hjälpa era kunder på bästa sätt. Det är detta kunden i slutändan vill köpa och då är det huvudfokuset ni ska sälja in. Skapa därför kampanjer och material där ni vågar vara er själva.
Nöjda kunder resulterar i bra marknadsföring
“Mun till mun” är ett känt begrepp i marknadsföringsvärlden som lätt kan glömmas bort. Det begreppet innebär att du ska använda dina kunder för att marknadsföra dig. Om du levererar någonting bra kommer dina kunder vilja rekommendera och föra detta vidare. Mindre företag förlitar sig ibland helt på denna metod och skippar all annan marknadsföring. Det ska kanske inte du försöka dig på, men det visar i stor utsträckning hur viktigt det är att ha nöjda kunder.